Boekhoudkundige diensten
Een boekhouding bijhouden is een wettelijke verplichting en is afhankelijk van de vorm en de grootte van uw onderneming.
Voor eenmanszaken is een vereenvoudigde boekhouding meestal voldoende. Vennootschappen moeten bijna steeds een dubbele boekhouding voeren en een jaarrekening opmaken. Dit komt er op neer dat naast de aankopen en verkopen, ook de financiële transacties dienen ingeschreven te worden, op basis waarvan de jaarrekening (= balans + resultatenrekening) kan opgesteld worden.
De boekhouding zelf wordt gevoerd met behulp van een degelijk boekhoudpakket. Wij werken met de marktleider en naar onze mening het meest volledige boekhoudpakket op de markt, alsook met de daaraan gekoppelde fiscale, payroll- en beheersprogramma's.
Onze boekhouddiensten zijn steeds afgestemd op uw noden. Daarom voorzien we volgende mogelijkheden:
- Het voeren van de boekhouding van A tot Z: U houdt de boekhoudstukken (aankoop, verkoop- en financieel) bij, bij voorkeur via ons cloudplatform. De boekhouding en fiscale aangiften wordt steeds integraal door onze mensen verzorgd.
- Loonberekeningen voor bedrijfsleiders en toekenningen auteursrechten doen we 'in house'. Geen externe partijen (met bijhorende kosten) nodig.
- Opmaak van tussentijdse jaarrekeningen (vb. voor bank of om te weten hoeveel voorafbetalingen u het beste doet) en rapportering.
- Analytische boekhouding: wij zetten een analytische boekhouding op zodat kosten en opbrengsten automatisch uitgesplitst worden en u per afdeling een resultaat berekend krijgt.
- Kostprijsboekhouding: op basis van verschillende methoden, kunnen wij extracomptabel de kost van een product gaan berekenen en de boekhouding afstemmen op deze berekeningen.
Onze voorkeur gaat absoluut uit naar digitale verwerking, maar U kiest zelf of u de boekhouding op papier dan wel digitaal wenst bij te houden en aan te leveren. U beslist wat u het goedkoopste en / of makkelijkste uitkomt, wij verwerken op maat.
Indien u kiest voor digitaal, loopt alles via een online toepassing en app (my.desaedeleer.be). De voordelen hier van zijn:
Een degelijk en volledig facturatieprogramma:
- Foutloos aanmaken van klanten op basis van naam / btw-nummer.
- Facturen maken en uitsturen via print, e-mail of digitaal via PEPPOL-netwerk.
- Op de facturen wordt een QR-code aangemaakt (ervaring leert dat facturen met QR-code sneller worden betaald).
- Periodieke facturen instellen (handig voor vb. aanrekenen van abonnementen).
- Opmaken en versturen van bestelbonnen, offertes, … (kunnen ook digitaal ondertekend worden door de klant)
Opvolging van openstaande klanten:
- Debiteurenbeheer dankzij koppeling met vrijwel alle Belgische banken: rekeningafschriften worden dagelijks ingelezen en betalingen worden op basis van de gestructureerde mededeling gekoppeld aan de facturen.
- Rappels versturen via post of e-mail.
Beheer van aankopen:
- PEPPOL-facturen worden automatisch toegevoegd
- Alle andere facturen kunnen, afzonderlijk of in batch, via de website, de billit-app of e-mail toegevoegd worden;
- Eenvoudige aanmaak van een betaalbestand of rechtstreekse betaling via de banking-app
- Je detecteert sneller betalingen zonder factuur, waardoor je ontbrekende documenten sneller kan opvragen / zoeken.
- Je detecteert sneller facturen zonder betaling, waardoor je rappelkosten kan vermijden.
Overige:
- Dagontvangstenmodule en kasmodule beschikbaar.
- Je werkt niet in een complex boekhoudpakket maar in ‘pre-accounting software’. Deze tool is speciaal gemaakt voor jou. Je kan niets fout doen. Wij exporteren de documenten in een tweede fase naar de boekhouding om ze daar na te kijken, toe te wijzen aan boekhoudrekeningen, de btw-aftrek te bepalen, afschrijvingen in te stellen, enz. De boekhouding blijft onze verantwoordelijkheid.
- Jouw dossier is volledig digitaal en beveiligd.
- Wij hebben simultaan toegang zodat we je snel kunnen helpen.
- Verkoopfacturen uit eigen software kunnen ook geïmporteerd worden.
Op dezelfde wijze organiseren wij onze rapportering. Geen verplichte software, maar rapportering in functie van noodzaak. Een gevestigd consultant of arts zal meestal voldoende hebben aan de klassieke jaarrekening, terwijl een groeibedrijf graag maandelijks over actuele cijfers beschikt via ons platform.